Resumo: Informação significa coisas diferentes para pessoas diferentes. Ciência da Informação também já foi definida de várias formas. Ela é interdisciplinar, abrangendo todos os fenômenos envolvidos na transferência da informação, do produtor ao consumidor. O ciclo de transferência da informação tem três componentes principais: usuários, distribuidores primários e distribuidores secundários. O currículo de Ciência da Informação precisa lidar com todos esses componentes, porque eles interagem e o conhecimento dessa interação é importante para a concepção e administração de sistemas eficientes de informação, análise de sistemas, avaliação, bibliometria e aspectos históricos permeiam todos os assuntos sem, no entanto, constituírem disciplinas isoladas.
Palavras-chave: Ciência da Informação. Currículo. Transferência de Informação.
Abstract: Information means different things to different people. Information Sciencehas been defined in many ways. It is interdisciplinary and envolves alI aspects ofinformation transfer, from producer to consumer. The cycIe of information transferpresents three main components: users, primary distributors, and secondary distributors.The curriculum of Information Science should deal with ali these aspects becausethey interact, and the knowledge of these interactions is essencial for the conceptionand administration of efficient information systems. In another representation of theinformation cyle, two areas - administration and research methods - are superimposedupon the curriculum, affecting ali its components. Nine study areas are identified,while topics such as automation, information retrieval, system analysis, evaluation, bibliometry,and historical aspects are present in ali areas, but should not become independentstudy areas themselves.
Keywords: Information Science. Curriculum. Information Transfer.
propriety | value |
---|---|
Descriptor | O Currículo de Ciência da Informação LANCASTER, Frederick Wilfrid Revista de Biblioteconomia de Brasília, , . (Artigo Científico) (pt-BR) 3 |
Identificador | http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000002587 (pt-BR) 3 |
Title | O Currículo de Ciência da Informação (pt-BR) 3 |
Title | The Curriculum of Information Science (en) 3 |
Published | Revista de Biblioteconomia de Brasília, n. 1, v. 17, 1989. (pt-BR) 2 |
Author | LANCASTER, Frederick Wilfrid (pt-BR) 1 |
Access Link | http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/17682 (pt-BR) 3 |
Access Link | PDF:_repositorio/2011/07/pdf_7401e1f60f_0017682.pdf (pt-BR) 3 |
Access Link | URL:http://164.41.105.3/portalnesp/ojs-2.1.1/index.php/RBB/article/view/463/442 (pt-BR) 3 |
Nome da Pulicação | Revista de Biblioteconomia de Brasília (pt-BR) 1 |
Sessão | Artigo Científico (pt-BR) 1 |
Disponibilizado | 1989-01-01 (pt-BR) 1 |
hasAbstract | Informação significa coisas diferentes para pessoas diferentes. Ciência da Informação também já foi definida de várias formas. Ela é interdisciplinar, abrangendo todos os fenômenos envolvidos na transferência da informação, do produtor ao consumidor. O ciclo de transferência da informação tem três componentes principais: usuários, distribuidores primários e distribuidores secundários. O currículo de Ciência da Informação precisa lidar com todos esses componentes, porque eles interagem e o conhecimento dessa interação é importante para a concepção e administração de sistemas eficientes de informação, análise de sistemas, avaliação, bibliometria e aspectos históricos permeiam todos os assuntos sem, no entanto, constituírem disciplinas isoladas. (pt-BR) 3 |
hasAbstract | Information means different things to different people. Information Sciencehas been defined in many ways. It is interdisciplinary and envolves alI aspects ofinformation transfer, from producer to consumer. The cycIe of information transferpresents three main components: users, primary distributors, and secondary distributors.The curriculum of Information Science should deal with ali these aspects becausethey interact, and the knowledge of these interactions is essencial for the conceptionand administration of efficient information systems. In another representation of theinformation cyle, two areas - administration and research methods - are superimposedupon the curriculum, affecting ali its components. Nine study areas are identified,while topics such as automation, information retrieval, system analysis, evaluation, bibliometry,and historical aspects are present in ali areas, but should not become independentstudy areas themselves. (en) 3 |
hasFileStorage | _repository/639/2018/09/oai_brapci_inf_br_article_2587#00043.pdf () 1 |
hasId | O Currículo de Ciência da Informação LANCASTER, Frederick Wilfrid Revista de Biblioteconomia de Brasília, , . (Artigo Científico) () 3 |
Source | Revista de Biblioteconomia de Brasília, v. 17, n. 1, 1989, p. 1-20. (pt-BR) 3 |
Thema | Ciência da Informação (pt-BR) 1 |
Thema | Currículo (pt-BR) 1 |
Thema | Transferência de Informação (pt-BR) 1 |
Thema | Information Science (en) 1 |
Thema | Curriculum (en) 1 |
Thema | Information Transfer (en) 1 |